TIPS SIHAT Rasanya semua orang sedia maklum akan kepentingan minum air putih. Tahukah korang bahawa minum air putih yang cukup dapat mengurangkan kandungan lemak? Sebabnya air yang cukup akan meningkatkan volume cairan tubuh sehingga dapat memecah lemak yang tertimbun dalam tubuh. Minum sekurang-kurangnya 8 gelas sehari! Lebih banyak berat badan kita, lebih banyak jumlah air putih yang perlu diminum. Lebih-lebih lagi dalam keadaan musim panas terik. Along sharekan beberapa manfaat yang diperolehi tubuh jika kita minum air putih yang mencukupi. 1. Mencegah dehidrasi. Macam mana nak tau kau dehydrate? Pertama of courselah melalui urin kau. Urin yang pekat kekuningan dan sedikit adalah tanda-tanda dehidrasi. Selain tu, melalui keadaan kulit yang hilang kelembapannya. 2. Membantu kekal fokus. Air putih membekalkan oksigen kepada otak. Bila kita minum air putih yang cukup, bermakna otak mendapat bekalan oksigen seperti yang sepatutnya. Bila otak cukup oksigen, ia mampu bekerja dengan baik dan membantu kita lebih fokus! 3. Mengeluarkan racun dalam tubuh. Racun itu adalah sisa toksik yang termendap dalam tubuh. Air putih secukupnya akan membantu tubuh menyah sisa toksik ini melalui urin dan peluh. 4. Menjaga metabolisme badan. Nak kurus? Nak kekal langsing? Jangan malas minum air putih! Semakin banyak air putih yang kita minum, makin tinggi kadar metabolisme tubuh kita. 5. Menjaga kesihatan kulit. Tubuh yang kurang air akan dapat diketahui melalui kulit yang kasar, kesat dan bersisik. Untuk kekalkan kulit agar sentiasa moist, kenalah rajin minum air putih. Kulit sihat, terserlah awet muda!

TIPS SIHAT Rasanya semua orang sedia maklum akan kepentingan minum air putih. Tahukah korang bahawa minum air putih yang cukup dapat mengurangkan kandungan lemak? Sebabnya air yang cukup akan meningkatkan volume cairan tubuh sehingga dapat memecah lemak yang tertimbun dalam tubuh. Minum sekurang-kurangnya 8 gelas sehari! Lebih banyak berat badan kita, lebih banyak jumlah air putih yang perlu diminum. Lebih-lebih lagi dalam keadaan musim panas terik. Along sharekan beberapa manfaat yang diperolehi tubuh jika kita minum air putih yang mencukupi. 1. Mencegah dehidrasi. Macam mana nak tau kau dehydrate? Pertama of courselah melalui urin kau. Urin yang pekat kekuningan dan sedikit adalah tanda-tanda dehidrasi. Selain tu, melalui keadaan kulit yang hilang kelembapannya. 2. Membantu kekal fokus. Air putih membekalkan oksigen kepada otak. Bila kita minum air putih yang cukup, bermakna otak mendapat bekalan oksigen seperti yang sepatutnya. Bila otak cukup oksigen, ia mampu bekerja dengan baik dan membantu kita lebih fokus! 3. Mengeluarkan racun dalam tubuh. Racun itu adalah sisa toksik yang termendap dalam tubuh. Air putih secukupnya akan membantu tubuh menyah sisa toksik ini melalui urin dan peluh. 4. Menjaga metabolisme badan. Nak kurus? Nak kekal langsing? Jangan malas minum air putih! Semakin banyak air putih yang kita minum, makin tinggi kadar metabolisme tubuh kita. 5. Menjaga kesihatan kulit. Tubuh yang kurang air akan dapat diketahui melalui kulit yang kasar, kesat dan bersisik. Untuk kekalkan kulit agar sentiasa moist, kenalah rajin minum air putih. Kulit sihat, terserlah awet muda!

Saidina Smart Family Programme (Rancangan Keluarga Bestari) http://bit.ly/2RgOm6z
KISAH DI MASJID ( Sila baca sampai habis ) Ada seorang anak yg setiap hari rajin ke masjid, lalu suatu hari dia berkata kepada ayahnya, "Yah mulai hari ini saya tidak mau ke masjid lagi" "Kenapa?", sahut ayahnya, "kerana di masjid saya tengok orang2 yg nampak agamawan tapi sebenarnya tidak, ada yg sibuk dgn gadgetnya, sementara yang lain dok cerita keburukan orang lain". Ayahnya pun berpikir sejenak dan berkata, "baiklah kalau begitu, tapi ada satu syarat yang harus kamu lakukan setelah itu terserah kamu" "Apa itu?" , "ambillah air satu gelas penuh, lalu bawa keliling masjid, ingat jangan sampai ada air yang tumpah" Si anak pun membawa segelas air keliling masjid dengan hati2, hingga tak ada setitis air pun yang tumpah. Sesampai di rumah ayahnya bertanya, "Bagaimana sudah kau bawa air itu keliling masjid?", "Sudah". "Ada yg tumpah?", "Tidak". "Ada di masjid tadi orang yang sibuk dengan gadgetnya?". "Saya tidak tahu kerana pandangan saya hanya tertumpu pada gelas ini", jawab si anak. "Ada di masjid tadi orang2 yang menceritakan keburukkan orang lain?" tanya ayahnya lagi, " Saya tidak dengar kerana saya hanya tertumpu untuk menjaga air dalam gelas ini". Ayahnya pun tersenyum lalu berkata, "Begitulah kehidupan anakku, jika kamu fokus pada tujuan hidupmu, kamu tidak akan punya waktu untuk menilai keburukkan orang lain. Jangan sampai kesibukanmu menilai kualiti orang lain membuatmu lupa akan kualiti dirimu". Mari kita berhenti bersangka buruk kepada insan lain.fokus pada diri sendiri dalam beribadah, bekerja dan utk terus menerus menjadi positif. Semoga kita menjadi lebih baik dan lebih bermanfaat

KISAH DI MASJID ( Sila baca sampai habis ) Ada seorang anak yg setiap hari rajin ke masjid, lalu suatu hari dia berkata kepada ayahnya, "Yah mulai hari ini saya tidak mau ke masjid lagi" "Kenapa?", sahut ayahnya, "kerana di masjid saya tengok orang2 yg nampak agamawan tapi sebenarnya tidak, ada yg sibuk dgn gadgetnya, sementara yang lain dok cerita keburukan orang lain". Ayahnya pun berpikir sejenak dan berkata, "baiklah kalau begitu, tapi ada satu syarat yang harus kamu lakukan setelah itu terserah kamu" "Apa itu?" , "ambillah air satu gelas penuh, lalu bawa keliling masjid, ingat jangan sampai ada air yang tumpah" Si anak pun membawa segelas air keliling masjid dengan hati2, hingga tak ada setitis air pun yang tumpah. Sesampai di rumah ayahnya bertanya, "Bagaimana sudah kau bawa air itu keliling masjid?", "Sudah". "Ada yg tumpah?", "Tidak". "Ada di masjid tadi orang yang sibuk dengan gadgetnya?". "Saya tidak tahu kerana pandangan saya hanya tertumpu pada gelas ini", jawab si anak. "Ada di masjid tadi orang2 yang menceritakan keburukkan orang lain?" tanya ayahnya lagi, " Saya tidak dengar kerana saya hanya tertumpu untuk menjaga air dalam gelas ini". Ayahnya pun tersenyum lalu berkata, "Begitulah kehidupan anakku, jika kamu fokus pada tujuan hidupmu, kamu tidak akan punya waktu untuk menilai keburukkan orang lain. Jangan sampai kesibukanmu menilai kualiti orang lain membuatmu lupa akan kualiti dirimu". Mari kita berhenti bersangka buruk kepada insan lain.fokus pada diri sendiri dalam beribadah, bekerja dan utk terus menerus menjadi positif. Semoga kita menjadi lebih baik dan lebih bermanfaat

Saidina Smart Family Programme (Rancangan Keluarga Bestari) http://bit.ly/2RgOm6z
AKU HAMBA TAK SEDAR DIRI ● Tak Solat Subuh bangun pukul 9.30 pagi, Allah masih izinkan kita untuk bernafas diatas muka bumi Allah. ● Tak Solat Zohor balik rumah makan nasi lauk ikan keli, rasa ikan keli. Makan mee goreng, rasa mee goreng, itulah nikmat yang Allah bagi walaupun tak solat. ● Tak Solat Asar masih boleh pergi gym angkat berat, boleh main bola walaupun sengaja tinggal solat. Angkat besi 50kg boleh, angkat takbir tak boleh, itulah manusia yang kurang ajar dengan Allah. ● Tak Solat Maghrib nak bini Allah bagi, nak anak Allah bagi, nak rumah Allah bagi, nak kenderaan Allah bagi, walaupun meninggalkan solat. Ini menunjukkan Allah Maha Pemurah. ● Tak Solat Isyak Allah tetap bagi rezeki, Allah bagi sihat walafiat, tak sakit. ● Beruntung kita ni walaupun tak solat, Allah tak azabkan kita sekarang. Kalau zaman Nabi Musa a.s kalau tak solat, Allah Taala bagi CASH. ● Tapi kita ni menumpang Rahmat Nabi Muhammad SAW, Allah tangguhkan dulu azabNya. Allah beritahu dalam Al-Quran, balasan di Akhirat sangatlah dasyat bagi orang yang meninggalkan solat. Fikirkan sejenak petikan diatas apa akan jadi bila Allah tarik nikmat yg Allah bagi.. Semoga kita menjadi Hamba Yang Sedar Diri #muhasabahdiri

AKU HAMBA TAK SEDAR DIRI ● Tak Solat Subuh bangun pukul 9.30 pagi, Allah masih izinkan kita untuk bernafas diatas muka bumi Allah. ● Tak Solat Zohor balik rumah makan nasi lauk ikan keli, rasa ikan keli. Makan mee goreng, rasa mee goreng, itulah nikmat yang Allah bagi walaupun tak solat. ● Tak Solat Asar masih boleh pergi gym angkat berat, boleh main bola walaupun sengaja tinggal solat. Angkat besi 50kg boleh, angkat takbir tak boleh, itulah manusia yang kurang ajar dengan Allah. ● Tak Solat Maghrib nak bini Allah bagi, nak anak Allah bagi, nak rumah Allah bagi, nak kenderaan Allah bagi, walaupun meninggalkan solat. Ini menunjukkan Allah Maha Pemurah. ● Tak Solat Isyak Allah tetap bagi rezeki, Allah bagi sihat walafiat, tak sakit. ● Beruntung kita ni walaupun tak solat, Allah tak azabkan kita sekarang. Kalau zaman Nabi Musa a.s kalau tak solat, Allah Taala bagi CASH. ● Tapi kita ni menumpang Rahmat Nabi Muhammad SAW, Allah tangguhkan dulu azabNya. Allah beritahu dalam Al-Quran, balasan di Akhirat sangatlah dasyat bagi orang yang meninggalkan solat. Fikirkan sejenak petikan diatas apa akan jadi bila Allah tarik nikmat yg Allah bagi.. Semoga kita menjadi Hamba Yang Sedar Diri #muhasabahdiri

Saidina Smart Family Programme (Rancangan Keluarga Bestari) http://bit.ly/2RgOm6z